Den högsta graden av systemkomplexitet
hittar vi, mig veterligen, än så länge fullt utvecklad endast hos
människan. Det handlar om en förmåga att kunna fantisera och
föreställa sig olika scenarior. Förmågan kan finnas i enklare
form hos vissa djur, men inte i den utsträckning den gör hos
människan.
Förmågan möjliggör testande, i
tanken, av olika mål och handlingsalternativ. Därigenom blir det
möjligt att ställa upp planer för hur olika mål ska uppnås.
Förmågan möjliggör också föreställningar om sådant som
hittills inte existerat i sinnevärlden. Den möjliggör skapandet av
olika föreställningsvärldar.
Sådana föreställningsvärldar kan
utgöra effektiva ramar för både beslut och agerande; effektiva i
bemärkelsen att de inriktar alla delar av systemet på att nå de
mål som uppställts. Föreställningsförmågan ger också stor
flexibilitet i att bedöma, och ändra, mål och handlingssätt,
åtminstone om den föreställningsvärld beslutet fattas utifrån är
tillräckligt rik.
Vid en jämförelse med djuren verkar
människan vara mycket mer flexibel tack vara sin
föreställningsförmåga. Däremot är djuren mer
”strömlinjeformade” i hur de anpassats till sin nisch.
Skillnaden verkar rimlig om man jämför
en flexibel dator med ett datorliknande system som designats för en
speciell uppgift. Den specialdesignade maskinen kommer att vara
optimerad på ett sätt som en flexibel multisyftes-maskin* inte kan
vara.
Vi kan alltså konstatera att människan
och mänskliga målinriktade grupper verkar utgöra de mest komplexa
former av målinriktade system vi känner till.
______________________________________
* Observera att en dator bara liknar människan i det att den kan användas flexibelt och inte är designad för enbart en uppgift. Den liknar däremot inte människan i att den i sig skulle vara ett målinriktat system av samma komplexitetsgrad. En dator används av människan för att uppnå de mål denne eftersträvar. Så ytterst fyller datorn människans mål och fungerar alltså som ett undersystem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar